Groen zakendoen met afval is nog niet zo makkelijk

Groen zakendoen met afval is nog niet zo makkelijk

Nooit meer nieuwe grondstoffen delven en het einde van afval: dat is het doel van circulair ondernemen, maar er is een lange weg te gaan. Bedrijven worden nog steeds gestimuleerd om vooral winst na te jagen, en dus is hergebruik bij velen geen prioriteit. Wat zijn de grootste drempels voor ondernemers die het anders willen doen?

Het Nederlandse MUD Jeans maakt spijkerbroeken van biologisch katoen, die nadat je ze hebt afgedragen weer bij het merk kunnen worden ingeleverd als grondstof voor nieuwe broeken. Uiteindelijk moet dit een gesloten cirkel worden, maar dat is het nog niet. Om een stevige denim te kunnen maken, moet nu namelijk nog nieuw katoen worden toegevoegd.

Eerst was daar 80 procent nieuwe grondstof voor nodig, inmiddels is dat 60 procent, vertelt oprichter en CEO Bert van Son. Het merk verkent nu nieuwe manieren om het gebruikte textiel te hergebruiken, waardoor de 100 procent dichterbij komt. "We kijken nu ook naar chemische recycling van spijkerstof, waarbij die tot een soort pulp wordt verwerkt. Op die manier wordt ook Lenzing EcoVero (duurzamere viscose, red.) gemaakt van houtpulp."

Steeds opnieuw btw betalen

Jeans maken van 'afval' klinkt ideaal, en zelfs goedkoop. Toch is het dat niet. "Het is duurder en ingewikkelder", aldus Van Son. Er blijken nogal wat haken en ogen aan de circulaire productieketen te zitten, doordat het gebruik van nieuwe materialen nog altijd de norm is.

Voor MUD Jeans betekent het bijvoorbeeld dat er opnieuw belasting moet worden betaald over hetzelfde product. "Als een broek voor 40 procent uit hergebruikt materiaal bestaat, is over dat deel al een keer btw betaald. Dat is niet eerlijk, en dat roep ik al jaren. Het is een rem op de circulaire economie. Er moet een gelijk speelveld komen, en daar is de regering voor nodig."

"We zitten in een systeem dat draait om economische waarde, maar gelukkig zijn er steeds meer bedrijven die zich daarnaast richten op het creëren van sociale en ecologische waarde. Het probleem is alleen dat milieu-impact niet wordt belast, en dat bedrijven die minder aan het milieu denken hierdoor in het voordeel zijn", zegt Inge Oskam, lector circulair ontwerpen en ondernemen aan de Hogeschool van Amsterdam.

Lees hier verder

Bron: Nu.nl

Deel artikel



Vandaag op Tuinbouwmarktplaats...

Vandaag op Hortibiz Newsradio, luister terug!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws
Ontvang Goedemorgen!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws

Tuinbouwnieuws, ondernemen, markt en techniek

Hortibiz Newsradio
Luister mee!

Hortibiz Newsradio

24/7 nieuws en informatie

Werken bij Holland Hortimedia?
Solliciteer!

Werken bij
Holland Hortimedia?

Contentmanager m/v – Salesmanager m/v