'Sterke bedrijven alleen sterk in een sterke sector'

24-11-2017    09:29   |    Onderneming2026.nl

Succesvolle tuinbouwbedrijven kunnen niet zonder een goed geoliede sector, stellen Frank van Kleef en Cees Veerman. Daarom roepen ze telers op zich te beraden op hun toekomst. “De kopgroep is al gaan rijden. Nu is het moment om te beslissen of je mee wilt.”

Dat zeiden Van Kleef en Veerman in een eerder gepubliceerd interview op Onderneming2026.nl.

De tijd dat een ondernemer alles zelf kan - en moet - is voorbij. Dat ondervindt ook Frank van Kleef, mede-eigenaar van Royal Pride Holland, lid van de stuurgroep van Coalitie HOT én van de adviesgroep telers van Coalitie HOT. “Zo’n twintig jaar geleden werd 95% van je succes bepaald door je productie . Dat is nu veel minder. Zaken als energie, automatisering, logistiek en verkoop zijn een stuk belangrijker geworden.”
Royal Pride is gedurende de jaren dus anders gaan ondernemen. Van Kleef weet nog steeds wat er speelt binnen het bedrijf, maar zijn partners in het bedrijf hebben de verantwoording voor de operationele zaken over genomen. Zelf heeft hij de verantwoording voor de organisatie van alle zaken daarom heen. Een rol die hem prima past, zo vertelt hij. Zijn collega’s houden iedereen binnen het bedrijf scherp. En met succes: Royal Pride Holland is een van de meest vooruitstrevende tomatenteeltbedrijven binnen Nederland. Van Kleef: “We zijn gekomen waar we nu staan door waar mogelijk samen te werken met andere bedrijven.” En dat is wat Van Kleef betreft ook waar de kansen liggen voor de toekomst.

Hoog tempo
Je kunt je afvragen: waarom zetten telers als Van Kleef zich - via Coalitie HOT - in voor de belangen van andere ondernemers? Maar, zo benadrukken Van Kleef en voorzitter Cees Veerman van de stuurgroep van Coalitie HOT, er zijn grote veranderingen gaande in de tuinbouw. Daarom is het zaak dat alle ondernemers zich nu beraden op hun toekomst. “Sterke bedrijven kunnen alleen sterk zijn in een sterke sector.”
Van Kleefs geschiedenis bewijst dat het ondernemerschap in de jaren flink is veranderd, en daarmee ook de sector. Veerman: “De afgelopen tien jaar is het enorm hard gegaan. En dat hoge tempo blijft. Daarom moeten telers zichzelf de vraag stellen hoe ze hun eigen toekomst zien. Zoiets kun je niet op zijn beloop laten. En besef: de onderneming is groter dan de ondernemer.”

Lees hier het volledige interview


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws