Experiment Coop met hoge prijs ongezond product

Experiment Coop met hoge prijs ongezond product

Als gezonde producten goedkoper zijn of meer opvallen in de supermarkt, kiezen mensen er dan vaker voor? En laten klanten ongezonde producten links liggen als ze duurder zijn? Dat gaan wetenschappers van het Amsterdam UMC een jaar lang onderzoeken in 8 Coop-supermarkten in Nederland. Ze kijken ook of de aanpassingen daadwerkelijk gezondheidswinst opleveren, aldus het AD.

De supermarkten zijn geselecteerd in buurten waar relatief veel mensen een ongezonde leefstijl hebben. Zij leven volgens de onderzoekers gemiddeld zes jaar korter en vijtien jaar minder in goede gezondheid dan mensen met een hoger opleidingsniveau.

In de testsupermarkten worden gezonde producten zoals volkorenpasta en vezelrijke ontbijtgranen een jaar lang op ooghoogte geplaatst. In de rekken voor impulsaankopen bij de kassa zijn geen chocoladerepen te vinden, maar bijvoorbeeld ongezouten nootjes. En in de schappen worden gezonde producten aangeprezen met een duimpje of smiley.

De onderzoekers mogen wekelijks de prijzen aanpassen van een afgesproken aantal producten. Onderzoeker Josine Stuber: "We maken de ongezondere kazen iets duurder en de gezondere iets goedkoper. Met een kaartje vestigen we de aandacht op de tijdelijke prijsverlaging. Dat we dit als onderzoekers mogen doen, is uniek. Voor supermarkten liggen prijsverhogingen natuurlijk gevoelig."

Lees hier verder

Bron: AD

Deel artikel



Vandaag op Tuinbouwmarktplaats...

Vandaag op Hortibiz Newsradio, luister terug!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws
Ontvang Goedemorgen!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws

Tuinbouwnieuws, ondernemen, markt en techniek

Hortibiz Newsradio
Luister mee!

Hortibiz Newsradio

24/7 nieuws en informatie

Werken bij Holland Hortimedia?
Solliciteer!

Werken bij
Holland Hortimedia?

Contentmanager m/v – Salesmanager m/v