CO2-reductieprogramma bij Oerlemans Packaging

09-07-2020    09:34   |    Goedemorgen

In de ontwikkeling naar een duurzame economie komen er steeds strakkere richtlijnen voor ondernemers, die veel impact hebben op hun bedrijfsvoering. Zo moet de Energy Efficiency Directive (EED) ervoor zorgen dat bedrijven efficiënt omgaan met hun energieverbruik en de uitstoot hiervan reduceren. De Oerlemans Packaging Group kan op het gebied van verpakkingsmanagement bedrijven helpen met het realiseren van CO2- reductie.

Het grootbedrijf moet vóór 31 december 2020 een EED audit ingeleverd hebben bij de overheid, waarbij alle energiestromen binnen de onderneming in kaart zijn gebracht. Het gaat hier onder andere om het energieverbruik van gebouwen, industriële processen en installaties, inclusief het vervoer en de warmte. Met de kennis van verpakking kan Oerlemans Packaging gerichte informatie leveren voor het verpakkingsproces bij de onderneming. Eerst wordt een nulmeting gedaan over de huidige situatie, gevolgd door een analyse en gericht advies over de unieke CO2 besparing op verpakkingsgebied.

Verpakking zelf gaat ook duurzamer ontwikkeld worden. Deze uitgangspositie is sinds 1992 een van de kernwaarden van Oerlemans Packaging. Via het eigen testlaboratorium (Oerlemans Technology Centre) kijkt het bedrijf intensief naar de verbetering van kunststof verpakking op het gebied van recycleerbaarheid, maar ook op het vergroten van de CO2-reductie bij productie. Daarbij volgt de producent het Rethink beleid voor verduurzaming van plastics.

Niet alleen de verpakking zelf krijgt zo een gunstig effect op de vermindering van CO2 uitstoot, de verbeterde verpakking heeft ook invloed op de inhoud! Zo kan de juiste verpakking voor producten uit de foodbranche voedselverspilling reduceren door de houdbaarheid te verlengen. Hierdoor vergaat het voedsel minder snel en wordt het vaker in zijn geheel geconsumeerd. Verspild voedsel stoot CO2 uit en het tegengaan hiervan levert substantiële reductie van koolstofdioxide op.

Ook klanten uit sectoren zoals de Retail kunnen op dit vlak van verduurzaming stevige prestaties neerzetten. Zo is dit voorjaar de webshopgigant Wehkamp geholpen met haar verpakkingsbeleid op het gebied van webshopzakken. Zij konden op basis van verstrekte wetenschappelijke feiten de juiste beslissingen nemen voor het verzenden van hun online bestellingen. De speciaal voor Wehkamp ontwikkelde folie leverde de webwinkel een CO2 reductie van 64 procent op.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws