Blog: Over honden, salaris en motivatie

Blog: Over honden, salaris en motivatie

Een weblog van Peter Smulders, exclusief geschreven voor Goedemorgen. Peter is mede-eigenaar van Free Launch. Dit bedrijf begeleidt al meer dan 20 jaar ondernemers in de tuinbouw bij de professionalisering van hun organisatie en de mensen die daarin actief zijn.

Ik weet niet of u honden-ervaring hebt? Niet iedereen is een hondenliefhebber namelijk. Ikzelf heb wél een hond. Een Drentse Patrijshond. Een mooi Nederlands jachthondenras. Onze Lex is het levende bewijs dat je motiveert met beloningen en niet met straffen. En natuurlijk, als je hem straft zal hij ongewenst gedrag proberen te vermijden. Maar het levert hem (en zijn baasje) soms ongekend veel spanning op. En hij gaat er geen streep beter gedrag door vertonen. Hij gaat niet harder werken, niet harder doorlopen, geen (extra) opdrachten uitvoeren. Hij voorkomt alleen dat hij nog meer straf krijgt.

Met beloningen kun je hem echter paaien. Dan werkt hij zich uit de naad, loopt als een kievit en probeert alle kunstjes te doen die ik hem wil aanleren (met de nadruk op "proberen" want het liefst werkt hij zijn trucjes half af in de hoop dat hij toch beloond wordt).

Werkt dit bij mijn medewerkers óók?
Ja dit werkt bij mensen in jouw bedrijf ook. Op dit vlak is door gedragswetenschappers véel onderzoek gedaan. De bekendste onder hen is natuurlijk de bekende Ivan Pavlov die onderzocht dat bepaalde basisbehoeften moeten zijn ingevuld vóórdat je mensen kunt motiveren met andere motivatoren. Meer salaris heeft géén extra motiverend effect als iemand geen dak boven het hoofd heeft of (nog erger) geen voedsel heeft. In Oekraďne zien we daar, erg genoeg, de voorbeelden van.   

De Amerikaan Skinner onderzocht dat beloningen motiverend werken op het gedrag van mensen. Krijgen medewerkers beloningen dan zullen ze geneigd zijn om harder te werken en gewenst gedrag te laten zien. Straffen daarentegen betekent dat ze ongewenst gedrag vermijden maar geen stap extra zullen zetten.  

Meer salaris niet altijd de beste motivator
In een aantal grotere (glastuinbouw-)bedrijven voerden wij een Medewerkers Tevredenheid Onderzoek (MTO) uit. Via een anonieme enquęte wordt zo de mening van medewerkers gepeild, over een veelheid van onderwerpen. In een recent uitgevoerde MTO in een groot glastuinbouwbedrijf konden medewerkers aangeven waarom ze gemotiveerd zijn om bij dat bedrijf te werken.

De resultaten waren verbazend. Op plaats 1 werd genoemd "Een uitdagende functie". Op 2: "de mogelijkheden en kansen om door te groeien". Op 3: "De sfeer in het bedrijf", Op een gedeelde 4e plaats: "Werken bij een toonaangevend bedrijf" en "Werken in de glastuinbouwsector". Pas daarná wordt "geldelijke beloning (salaris)" genoemd.  

Wow, dit biedt mogelijkheden
Medewerkers motiveren en in huis houden doe je dus niet door steeds maar meer salaris te geven. Dat doe je door ze positief te benaderen, uit te dagen, toekomstperspectief en carričrekansen te bieden, een goede werksfeer te creëren en af en toe eens een compliment uit te delen.

Veel succes!

Bron: Peter Smulders

Deel artikel



Vandaag op Tuinbouwmarktplaats...

Vandaag op Hortibiz Newsradio, luister terug!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws
Ontvang Goedemorgen!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws

Tuinbouwnieuws, ondernemen, markt en techniek

Hortibiz Newsradio
Luister mee!

Hortibiz Newsradio

24/7 nieuws en informatie

Werken bij Holland Hortimedia?
Solliciteer!

Werken bij
Holland Hortimedia?

Contentmanager m/v – Salesmanager m/v