Blog: Komkommertelers op koers

08-11-2019    09:35   |    John Coremans

Een weblog van John Coremans. Hij is Managing Director bij Rijk Zwaan. John schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Welke koers kies je? Deze vraag stond centraal op het event ‘All about Cucumbers’. Zo’n 150 komkommertelers uit Noordwest-Europa waren op 10 oktober te gast in Fijnaart om over de toekomst te praten. In workshops kwamen allerlei onderwerpen aan bod: toegenomen ziektedruk, keuze voor hogedraadteelt en/of belichting, veranderend consumentengedrag en ontwikkelingen in veredeling en markt. Wat mij opviel was dat telers bewust bezig zijn hun koers te bepalen. Welke keuzes moeten zij maken om hun bedrijf toekomstbestendig te maken?

Residuvrij telen
Wij zien dat ondernemers residuvrij telen als een grote uitdaging zien. Supermarkten willen een schoon product voor hun klanten. Tegelijkertijd neemt de druk van ziekten en plagen als het bontvirus, Pythium, Fusarium en Mycosphaerella toe en wordt het middelengebruik aan banden gelegd. Uiteraard voelen wij bij Rijk Zwaan ook de urgentie van dit probleem. Rassen die resistent zijn tegen schimmels en virussen kunnen een deel van de oplossing zijn. Natuurlijk is dat niet morgen geregeld, maar het kan met de huidige technieken sneller dan voorheen.

Sneller de juiste eigenschap
Op het event legden veredelaars uit hoe merkers en kwantitatieve genetica die zoektocht bespoedigen. Zo ‘markeren’ wij een gunstige eigenschap, zodat we bij een kiemplantje al kunnen zien of die ‘m ook heeft. Dan kost het geen groeiseizoen, maar een maand om de selectie te doen. In kwantitatieve analyses gebruiken we big data om sneller de gewenste eigenschappen te vinden. Deze nieuwe technieken hebben met succes bijgedragen aan rassen met een partiële resistentie tegen het komkommerbontvirus.

De markt verandert
Residuvrij telen is slechts één van de uitdagingen. Marktspecialisten schetsten op het event de ontwikkelingen bij retailers. Voor welke afnemer teel je? Wat betekent dat voor je bedrijfsvoering? Zo is de markt geïnteresseerd in goed houdbare komkommers, die misschien zelfs geen plastic verpakking nodig hebben. En hoewel de snackkomkommer inmiddels een goede positie heeft in de markt, is er mogelijk meer ruimte in het schap voor nieuwe producten als een mintkleurige of wokkomkommer. Het event bood stof tot nadenken en kan telers een stapje verder brengen in hun koers voor de toekomst.



Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Gepersonaliseerde voeding?

Grote voedingsproducenten zoals Nestlé, Mars en FrieslandCampina zetten in op 'gepersonaliseerde voeding'. Dat...

Blog: 'Willie Wortel'

Eric Kerklaan is Senior Technical consultant crop protection bij HortiPro. Hij schreef deze blog exclusief...

Laatste dag HortiContact! 20-02-2020    10:22
Twitter: Mensen blij maken 20-02-2020    10:20
Beroep op werktijdverkorting om coronavirus 20-02-2020    10:07
Physee wil ook ook glas voor kassen ontwikkelen 20-02-2020    10:03
Rolstoel wordt wiedbed 20-02-2020    10:00
In de Telegraaf! 20-02-2020    09:55
Instagram: Epic crew 20-02-2020    09:50
Foto's: Hortivideo de beursvloer op in Gorinchem 20-02-2020    09:44
Uitvinder copy-paste overleden 20-02-2020    09:32
Twitter: Indoor skydive 20-02-2020    09:16
  Ga naar het nieuwsarchief