Jouw minder presterende bedrijf verkopen? 5 tips!

Jouw minder presterende bedrijf verkopen? 5 tips!

Met regelmaat publiceren wij op Goedemorgen artikelen van RWV Advocaten uit Leiden. In deze artikelen bespreken de specialisten van RWV verschillende onderwerpen die ook ondernemers in de glastuinbouw aangaan. Dit keer advocaat Matthy van Paridon over wat je moet doen als je jouw minder presterende bedrijf wilt verkopen.

Het kan voor jou als ondernemer een uitdagende en emotionele taak zijn om een koper te vinden voor jouw bedrijf als dat minder presteert. Of het nu gaat om een teruglopende omzet, operationele inefficiënties of andere problemen, het verkopen van een dergelijk bedrijf vergt een zorgvuldige aanpak. Hier enkele adviezen om jou als ondernemer te helpen.

1. Evalueer en identificeer probleemgebieden
Voordat je actief op zoek gaat naar een koper, is het essentieel om de problemen binnen jouw bedrijf te identificeren en te evalueren. Analyseer grondig waarom jouw bedrijf niet zo goed presteert. Dit varieert van interne operationele problemen tot externe marktfactoren. Als je een duidelijk beeld krijgt van de uitdagingen waarmee jouw bedrijf wordt geconfronteerd, kan je potentiële kopers beter informeren en gerichter benaderen.

2. Breng verbeteringen aan
Ben je van plan om jouw bedrijf te koop aan te bieden, dan is het verstandig om eerst eventuele verbeteringen aan te brengen om de aantrekkelijkheid voor potentiële kopers te vergroten. Dit kunnen operationele optimalisaties, kostenbesparende maatregelen of strategische herpositioneringen zijn. Het tonen van vooruitgang en een duidelijk plan om het bedrijf weer op de rails te krijgen, vergroot de interesse van potentiële kopers en verhoogt de waarde van jouw bedrijf.

3. Zoek naar gespecialiseerde kopers
Als je gaat op zoek naar een koper, op het moment dat jouw bedrijf minder presteert,  is het vaak zinvol om je te richten op gespecialiseerde kopers. Dit kunnen investeerders zijn die ervaring hebben met het herstructureren van bedrijven of concurrenten die synergiën zien in de overname van jouw bedrijf. Het vinden van kopers die bekend zijn met jouw branche en die de middelen hebben om de nodige veranderingen door te voeren, vergroot de kans op een succesvolle verkoop.

4. Stel realistische verwachtingen
Het is belangrijk om realistische verwachtingen te hebben over de verkoop. Omdat kopers zich bewust zijn van de uitdagingen waarmee jouw bedrijf wordt geconfronteerd, valt de waardering wellicht lager uit dan wat je misschien hoopt. Het is belangrijk om flexibel te zijn en open te staan voor onderhandelingen om een deal te sluiten die voor beide partijen acceptabel is. In de meeste gevallen werken kopers met nabetalingen: betalingen die afhankelijk zijn van de turn-around, die je in de komende jaren samen gaat realiseren.

5. Werk samen met professionals
Het proces van het vinden van een koper is complex en gaat de gewone bedrijfsvoering te boven. Daarom is het verstandig om samen te werken met professionals zoals zakelijke makelaars, advocaten en financieel adviseurs. Zij begeleiden je bij elke stap van het proces; van het identificeren van potentiële kopers tot het onderhandelen over de voorwaarden van de verkoop. Door gebruik te maken van hun expertise vergroot je de kans op een succesvolle verkoop en vermijd je mogelijke valkuilen.

Bron: RWV Advocaten

Deel artikel



Vandaag op Tuinbouwmarktplaats...

Vandaag op Hortibiz Newsradio, luister terug!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws
Ontvang Goedemorgen!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws

Tuinbouwnieuws, ondernemen, markt en techniek

Hortibiz Newsradio
Luister mee!

Hortibiz Newsradio

24/7 nieuws en informatie

Werken bij Holland Hortimedia?
Solliciteer!

Werken bij
Holland Hortimedia?

Contentmanager m/v – Salesmanager m/v