Groeien door Groen!
Geplaatst op 27 september 2023
Door de groeiende vraag en dalende instroom naar het MBO groen, is het van groot belang om vmbo-leerlingen te enthousiasmeren voor de groensector en zo de instroom te vergroten. Daarom wordt op donderdag 5 oktober tijdens de VHG/CIV Docentendag de Groeien door Groen Experience gelanceerd, een interactieve game voor vmbo-studenten om het groenvak te ontdekken. Om de studenten aan te spreken, neemt bekend acteur en presentator Niek Roozen hen mee door de experience.
Groeien door Groen Experience
Het doel van de experience is om vmbo-studenten op een laagdrempelige wijze kennis te laten maken met de groensector en hen te laten zien welke mogelijkheden er zijn binnen het vakgebied. In de online experience, gehost op groeiendoorgroen.nl/experience, maken de studenten kennis met groenprofessionals en hun specialisaties (de hovenier, boomverzorger, dak- en gevelbegroener en interieurbeplanter) terwijl ze door Niek Roozen (acteur, presentator) door de game worden begeleid.
Samenwerking
Om de samenwerking tussen het bedrijfsleven en onderwijs te stimuleren kunnen vmbo-scholen de experience kosteloos online aanvragen voor bij hun op school. Een ervaren groenprofessional verzorgt de experience (+/-60min.) op de schoollocatie. Zij delen hun kennis en ervaringen en laten de leerlingen actief kennis maken met gereedschappen om het vak in actie te belichten
Hovenier van de Toekomst
De groensector verandert, en speelt een steeds belangrijkere rol in het vergroenen van de stedelijke omgeving. De hovenier van de toekomst zet zich in om de leefbaarheid te verbeteren door innovatieve groene ontwikkelingen in te zetten en stedelijke omgevingen te vergroenen. Zo benadrukt de experience actuele thema’s (klimaatadaptatie, duurzaamheid, en leefbaarheid), het gebruik van innovatieve technieken (web-based plantverzorging, drones) en komen de voordelen van groen aan bod.
Fonds Colland Arbeidsmarkt
De experience maakt onderdeel uit van de Groeien door Groen campagne, een initiatief van sociale partners (FNV Agrarisch Groen, CNV Vakmensen) en Koninklijke Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners (VHG) en wordt mogelijk gemaakt door het fonds Colland Arbeidsmarkt. Dit is het opleidings- en ontwikkelingsfonds voor de sector Agrarisch en Groen. De campagne en bijbehorende middelen zijn ontwikkeld door content strategie bureau NetwerkZes.