Blog: Het netwerk werkt
Geplaatst op 09 april 2020
De coronacrisis is nog maar jong; niet veel ouder dan enkele weken. En inmiddels zijn er al honderdduizenden artikelen, ingezonden brieven en blogs geschreven over de prognoses voor de zorgcapaciteit, over de oorzaak van de corona uitbraak, over de (geo)politieke gevolgen, over het menselijk leed...
Wat kan ik daaraan nog toevoegen? Weinig. Maar wel dat ik super, supertrots ben op hoe de tuinbouw omgaat met deze crisis. Terwijl de ellende ons om de oren vliegt, schieten de mooie initiatieven als paddenstoelen uit de grond. Dat verdient respect. Het toont de veerkracht en de solidariteit van ons mooie cluster. Ondernemers in de hele keten van teelt, handel, toelevering, bestuurders van verschillende organisaties en overheden weten elkaar te vinden. Staan zij aan zij om naar elkaar te luisteren, om hulp te bieden en oplossingen te bedenken waar mogelijk.
Iedereen wil helpen, alleen soms weten we met zijn alle niet hoe, maar een ding is zeker samen komen we er uit zolang we met een positieve blik naar de toekomst kunnen blijven kijken.
Daarom bestaat mijn blog deze keer uit niets meer dan een opsomming van mooie dingen die gebeuren en gebeurden in onze sector. Een compliment aan iedereen die ze mogelijk maakt!
- Social media-acties tonen de kracht van dit medium, Lex van der Ende had nooit kunnen bedenken dat zijn #FlowerBoostChallenge deze landelijke omvang zou krijgen. En ook #geenHandmaareenPlant #BuyFlowersNotToilletPaper gaan zelfs de nationale grenzen over.
- Consumenten starten Facebook-groepen, websites en hashtags om iedereen te stimuleren bloemen en planten te blijven kopen, rechtstreeks op de tuin of bij de bloemist en supermarkt. En als dat een gewoonte wordt, dan is dat positief voor de tuinbouw in de toekomst.
- Tuinbouworganisaties slaan de handen ineen - online - en komen met gezamenlijke acties en noodoproepen richting Rijk onder de gezamenlijke vlag van Greenports Nederland
- Ondernemers komen met instant acties (zoals de Gezonde drive-in van Koppert Cress) of gooien hun planning om (zoals de vervroegde start van de webshop van LG Flowers - BloomMakery)
- Overheden, (Provincie, gemeenten en waterschappen) komen met grootscheepse noodmaatregelen voor ondernemingen en zzp'ers, en ondersteunen ondernemers waar mogelijk
- Werkenden - zoals binnen Greenport West-Holland - weten zich in enkele dagen om te scholen tot 'hoofd IT' en leren in versneld tempo video-vergaderen, waardoor ze bovendien tijd besparen. Dit zal ook 'Na Corona' hopelijk een positief effect hebben op alle verkeersdrukte.
- Onderwijsorganisaties bedenken binnen enkele dagen online programma's voor leerlingen, en voeren ze subliem uit. Dat geeft dadelijk een vliegende start als de Greenport Human Capital Agenda tot uitvoering komt. Flexibele leerroutes voor werknemers en werkgevers - Leven Lang Ontwikkelen
- Her en der komen acties om producten te redden, zoals boeketten voor zorgverleners en de samenwerking tussen Greenport West-Holland en het Valorisatielab om versnelt verdienmodellen voor tuinbouw te zoeken voor plantinhoudstoffen (zie onze website). Ofwel: waarde geven aan de sierteelt producten die nu worden vernietigd.
Nogmaals: grote complimenten, en grote dank. Niet alleen aan alle individuen, bedrijven en organisaties die hierachter zitten, maar ook aan 'het netwerk'. Tal van organisaties zetten zich al jaren in om de tuinbouw te verenigen; In ons 'dorp' Greenport West-Holland doen we dat op het gebied van regionale economie. En hoe onverwachts de coronacrisis ook kwam, we waren allemaal een ietsiepietsie voorbereid, doordat we elkaar wisten te vinden op de juiste thema's. Samenwerking werkt, en ook 'Naoberschap', zoals ik in mijn vorige blog heb aangegeven. Daarom hoop ik ook van harte dat Nederland zich niet isoleert binnen Europa. Alleen samen komen we uit deze crisis. Het is juist nu de kunst om "social nearness" te combineren met "physical distance". Verbondenheid in isolatie.
Zorg goed voor elkaar!
Bron: Jolanda Heistek